D.I.Y - Ce inseamna TCS - Controlul tractiunii

Aria cu informatii tehnice auto - documentantii
Avatar utilizator
tataieee
Administrator
Mesaje: 282
Membru din: 22 Apr 2016, 23:00
Localitate: Giurgiu - Mihailesti
Masina: Audi A3 2.0 TDI 2006 8P BMM - 175cp
Contact:

D.I.Y - Ce inseamna TCS - Controlul tractiunii

Mesajde tataieee » 20 Ian 2017, 22:07

Sistemul de control al tractiunii cunoscut si sub denumirile de TCS (Traction Control System) sau ASR (Anti Skid/Slip Regulation) este un sistem de siguranta activa, intregrat de obicei in sistemul ESP si care foloseste informatii de la sistemul de ABS pentru a putea functiona.

La majoritatea vehiculelor, controlul tractiunii este integrat in sistemul ESP (Electronic Stability Program), dar sunt si automobile care dispun doar de acest sistem fara a dispune de celelalte functii ale sistemului ESP. In general prezenta sistemului pe o masina se poate verifica simplu, prin prezenta butonului de decuplare/cuplare a sistemului in panoul de comanda.

Imagine

Dupa cum sistemul ABS nu permite blocarea rotilor in timpul procesului de franare, sistemul de control al tractiunii limiteaza alunecarea/patinarea excesiva a rotilor motoare in timpul procesului de demarare al autovehiculului.

Practic acest sistem joaca rolul unui diferential autoblocabil incipient fiind foarte util atunci cand rotile ajung pe suprafete cu coeficienti de aderenta diferiti (suprafete cu miu-slip ex. o roata pe astfalt si una pe gheata).
Atunci cand sistemul detecteaza o diferenta mare de viteza intre rotile aceleasi punti motoare (prin intermediul senzorilor de viteza ai sistemului ABS), in functie de situatie, intai va frana roata cu viteza de rotatie mai mare si daca este necesar sistemul va actiona si prin reducerea cuplului motor.

Imagine

Dupa cum se stie marele dezavantaj al diferentialului este ca transmite tot cuplul motor catre roata cu viteza de rotatie mai mare. Acest lucru poate fi lesne observat iarna pe suprafete alunecoase cand o roata se invarte execesiv, iar cealalta roata sta pe loc.. si “berbecul” de la volan continua sa tureze si mai tare motorul accentuand acest fenomen.
Prin cele doua actiuni mentionate mai sus, in speta, franarea unei roti si limitarea cuplului motor, sistemul de control al tractiunii combate acest dezavantaj, prin transferarea unei parti din viteza si implicit din cuplu motor, de la roata cu viteza mai mare de rotatie catre roata viteza mai mica de rotatie.

Putem asadar desprinde avantajele sistemului de control al tractiunii:

  • pastreaza manevrabilitatea vehiculului prin limitarea patinarii excesive si mentinerea rotilor in limitele de aderenta;
  • imbunatateste tractiunea.
IT - http://clubtech.ro
*Email: w.tataieee@gmail.com
*PayPal: w.tataieee@yahoo.com

Înapoi la “Informatii tehnice auto - documentantii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 0 vizitatori