D.I.Y - Ce inseamna MAP - Senzorul de presiune aer admisie

Aria cu informatii tehnice auto - documentantii
Avatar utilizator
tataieee
Administrator
Mesaje: 286
Membru din: 22 Apr 2016, 23:00
Localitate: Giurgiu - Mihailesti
Masina: Audi A3 2.0 TDI 2006 8P BMM - 175cp
Contact:

D.I.Y - Ce inseamna MAP - Senzorul de presiune aer admisie

Mesajde tataieee » 29 Dec 2016, 19:32

La motoarele termice masa aerului admis în motor este utilizată pentru calculul cantității de combustibil ce trebuie injectată. Determinarea masei de aer se poate face în două moduri: prin utilizarea unui debitmetru masic de aer sau prin utilizarea unui senzor de presiune a aerului din admisie.

Imagine

Senzorul măsoară presiunea absolută a aerului din galeria de admisie. Acest senzor mai este cunoscut și sub denumirea de senzor MAP. Utilizarea unui senzor de presiune aer în locul unui debitmetru este determinată de costul mult mai redus al acestui senzor.

Senzorul de presiune aer admisie este poziționat după clapeta de accelerație. În cazul în care motorul este turbo supraalimentat mai există un senzor de presiune aer înainte de clapeta de accelerație (după compresor) care citește preiunea aerului comprimat.

Pentru calculul masei de aer din cilindri, utilizând un senzor de presiune aer, calculatorul de injecție utilizează în plus următoarele informații:

  • cilindreea motorului
  • densitatea aerului
  • presiunea absolută a aerului din admisie
  • turația motorului
  • randamentul volumetric
  • temperatura motorului
  • temperatura aerului din admisie

De asemenea, în cazul în care motorul este prevazut cu sistem EGR, calculatorul de injecție, pentru calculul masei de aer proaspăt din cilindri, ține cont și de debitul de gaze arse introduse în motor.

Imagine

Foto: Senzor de presiune aer admisie – componente
Sursa: Delphi

  • capac de protecție
  • conector electric
  • element sensibil
  • sistem electronic de procesare a semnalului
  • canal de legătură cu galeria de admisie

Elementul sensibil (3), care măsoară presiunea aerului din admisie, conține un element piezorezistiv. Acesta generează o tensiune electrică proporțională cu presiunea aerului măsurat. Circuitul electronic conține și un sistem de compensare a influenței temperaturii asupra valorii presiunii măsurate.

Senzorul de presiune aer poate fi utilizat atât pe motoarele aspirate cât și pe cele supraalimentate. Domeniul de măsură este situat între 0.4 și 2.5 bari. Pentru măsurarea presiunii, sensorul necesită o tensiune de alimentare, de obicei de 5V.

Imagine

Foto: Senzor de presiune aer admisie (3 pini)
Sursa: Delphi

pin 1 – alimentarea senzorului +5V
pin 2 – ieșirea senzorului (semnalul de presiune)
pin 3 – masa senzorului

Deoarece la calculul masei de aer, utilizând informația de presiune a aerului din admisie, intră și valoarea temperaturii aerului, anumite versiuni au un pin adițional prin care se citește temperatura aerului din admisie. Acest timp de senzor de presiune conține și un termistor de tipul NTC care-și modifică rezistența electrică în funcție de temperatura aerului din admisie (la creşterea temperaturii rezistenţa electrică scade). Prin modificarea rezistenței se modifică tensiunea electrică (echivalentul temperaturii) citită de calculatorul de injecție.

Imagine

Foto: Senzor de presiune și temperatură aer admisie (4 pini)
Sursa: Delphi

pin 1 – ieșirea senzorului (semnalul de presiune)
pin 2 – alimentarea senzorului +5V
pin 3 – ieșirea senzorului (semnalul de temperatură)
pin 4 – masa senzorului


Imagine

Sursa: Pierburg (senzori utilizați și la motoarele TSI de la Volkswagen)
Simptomele motorului în cazul defectării senzorului de presiune aer

Deoarece informația de presiune aer admisie este utilizată direct la calculul masei de combustibil injectate, un defect al senzorului are impact direct asupra performanțelor motorului. Posibilele simptome în cazul unui defect ale senzorului de presiune aer admisie:

  • turație de ralanti instabilă
  • pierdere din puterea motorului
  • oscilații la accelerarea motorului
  • aprinderea martorului MIL la bordul automobilului
  • stocarea unui cod de eroare în calculatorul de injecție

Codurile de eroare OBD ale senzorului de presiune aer admisie:
Cod Descriere
P0105 Circuitul senzorului de presiune absolută a aerului din admisie
P0106 Circuitul senzorului de presiune absolută a aerului din admisie – semnal în afara limitelor
P0107 Circuitul senzorului de presiune absolută a aerului din admisie – semnal sub limita minimă
P0108 Circuitul senzorului de presiune absolută a aerului din admisie – semnal peste limita maximă
P0109 Circuitul senzorului de presiune absolută a aerului din admisie – semnal intermitent

Diagnosticarea senzorului de presiune aer admisie

În cazul apariției unui defect de senzor MAP, înainte de a efectua diagnosticarea senzorului și a conexiunilor electrice trebuie efectuate verificări ale sistemului de admisie. În cazul în care există probleme cu etanșarea galerie de admisie, prin pătrunderea de aer fals sau pierderi de presiune (la motoarelor supraalimentate), calculatorul de injecție poate ridica un cod fals de eroare pentru senzorul de presiune.

Diagnosticarea presupune utilizarea unui sistem (pompă, pompă de vacuum) care poate creea plaja de presiuni la care lucrează senzorul. Astfel, se creează diferite presiuni de lucru (minimă, medie și maximă) și se compară, cu ajutorul caracteristici tensiune-presiune furnizată de producător, presiunea măsurată de senzor.

Sursa: Înregistrare / Logare
IT - http://clubtech.ro
*Email: w.tataieee@gmail.com
*PayPal: w.tataieee@yahoo.com

Înapoi la “Informatii tehnice auto - documentantii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 0 vizitatori